Translate

środa, 16 grudnia 2020

Z serca literka dla Kacperka. Antologia współczesnej bajki polskiej (Wydawnictwa św. Macieja Apostoła)

Odebrałem wczoraj przesyłkę z najnowszymi, świeżutkimi jak poranne bułeczki książkami Wydawnictwa św. Macieja Apostoła. Ta pozycja jest dla mnie w pewien sposób wyjątkowa, ponieważ debiutuję moim utworem jako bajkopisarz (dosłownie!) Myślę, że może to być wspaniały początek nowej przygody. Ogromnie dziękuję w tym miejscu redaktorowi Edwardowi Przebieraczowi, niestrudzonemu animatorowi życia kulturalnego w Lublińcu, w Śląskiem, w Polsce. Zapraszam po szczegóły! 


Antologia współczesnej bajki polskiej została bardzo ładnie, estetycznie wydana w miękkiej, kolorowej oprawie. Liczy sobie blisko 240 stron i zawiera utwory czterdziestu autorów i autorek (jak zwykle w tego rodzaju pracach liczebnie przeważają kobiety). Wiele zamieszczonych tekstów przyjęło formę tradycyjnie rymowaną, inne - prozatorską, a szereg utworów ozdobiono grafikami (tu wyróżnili się szczególnie Anna Włodarz oraz panowie Leszek Frey-Witkowski i Bogumił Wtorkiewicz). Z kolei utwór pani Marii Dziuk zbudowany jest z dialogów i przypomina nieco dramat. Kilkoro twórców zamieściło więcej niż jedno dzieło. Wydźwięk całości jest bardzo tradycyjny, sympatyczny, pełen pozytywnej energii, chęci do działania, życia z ludźmi i wśród ludzi, krótko mówiąc - promuje tradycyjne, zwłaszcza rodzinne, wartości. 
Mnie osobiście bardzo przypadły do gustu wesołe utwory pana Bogumiła Wtorkiewicza i satyra na organizacje zhierarchizowane autorstwa pana Andrzeja Wróblewskiego. Jest jeszcze wesoła opowieść o wiewiórce i jej ogonku Neli Pietrow... Długo można by wymieniać. W tej niedużej społeczności możemy wyłowić niejedną perłę. 



Źródło zdjęcia: podstrona "Nasze książki" ze strony wydawnictwa: 
https://wydawnictwomacieja.blogspot.com/p/nasze-ksiazki.html (dostęp: 16.12.2020)

Aha, i jeszcze jedno. Jednym z współautorów antologii jest Maciej Przebieracz - prywatnie mój dawny szkolny kolega. Kiedy czytałem jego opowiadanie, stanął mi jako żyw przed oczami, ponieważ pamiętam jeszcze sposób, w jaki mówił. Spodobało mi się. Utwór o zbóju, który powstrzymuje się od bicia podróżnego, ponieważ rozpoznaje w nim podobnego sobie człowieka, jest bardzo piękny. Macieju, z tego miejsca serdecznie Cię pozdrawiam i obyśmy się kiedyś jeszcze spotkali. 
Warto też powiedzieć kilka słów o tytule zbioru - pojawiający się w nim Kacperek Adach to sześcioletni (obecnie) chłopiec, urodzony jako wcześniak z wieloma tego stanu rzeczy konsekwencjami. Dochód z antologii przeznaczony został na pomoc Kacperkowi w jego zdrowieniu. Myślę, że to bardzo szlachetna inicjatywa. 
A teraz czas na wątek osobisty. Sam zamieściłem w Antologii... bajkę Rycerz Florian wyrusza w świat: Florian i jego zamek, która - być może - zapoczątkuje dłuższą serię bajkowych utworów. Poniżej zamieszczam początkowy fragment: 

Choć dawno minęły już czasy rycerzy,
ich mit wciąż w nas żyje i rozgrzewa serca.
Niejeden mały chwat, pełen dumy, wierzy,
że i on zdobędzie lub obroni twierdzę.

Podbiłby młodzieniec w jeden dzień pół świata
i zapoznał wszystkich z długim, ostrym mieczem,
ale przecież łatwiej marzyć jest niż latać,
więc i nasz wojownik przed tym nie uciecze.

Poznajcie Floriana: niskiego blondyna
o oczach stalowych i głosie donośnym.
Gdy tylko się zbudził, od razu zaczynał
od krzyku „już wstałem!” i porzucał pościel.

Był chłopcem wesołym o wielu ciągotkach:
czytywał książeczki o smokach i wieżach,
majstrował przy domkach, małego miał kotka,
najchętniej przyjmował postawę rycerza.

No, a jeśli chcecie dowiedzieć się, co było dalej, to... wiecie, co macie zrobić! 
Dodam jeszcze, że warto zwrócić uwagę na nazwisko występujące po moim - to ja namówiłem tę osobę do publikacji. I, jak sądzę to dopiero początek! 
tym miejscu odsyłam do strony internetowej wydawnictwa (Antologia znajduje się pod numerem 228). Można się zapoznać z publikacjami, poczytać o książkach, o ludziach, a nawet coś zamówić. Ja tymczasem wracam do lektury. Do poczytania!  

1 komentarz:

  1. Tomku, wielkie Bóg zapłać! za piękną recenzję bajkowej antologii!

    red. Edward Przebieracz
    Wydawnictwo św. Macieja Apostoła

    OdpowiedzUsuń